Enyhe büntetés Vettelnek? Az FIA elmagyarázta!


Charlie Whiting elismerte, lehetett volna komolyabb is Sebastian Vettel büntetése, ám szerinte ehhez a bíráskodás egyik alapelvét hazudtolták volna meg.

Kiverte a biztosítékot a Mercedesnél, hogy a vétlen Valtteri Bottas futamát teljesen tönkretevő Sebastian Vettel megúszta egy 5 másodperces időbüntetéssel. Niki Lauda szerint jóval több járt volna a négyszeres világbajnoknak ezért a „hatalmas hibáért”, míg Lewis Hamilton azt találta ironikusnak, hogy a német nyilvánvaló bakija után is az ártatlan ellenfele előtt érhetett célba.

Charlie Whiting FIA-versenyigazgatónak volt tehát miről beszélnie a szokásos futamot követő sajtótájékoztatóján. „A bírák négy lehetőségből választhattak” – kezdte magyarázatát a Vettel-eset kapcsán. „Adhattak öt vagy tíz másodperces büntetést, áthajtásos büntetést és stop-and-go büntetést. Az öt másodperc mellett döntöttek, ami megfelel a korábbi hasonló eseteknél alkalmazott szankcióknak.”





A szakember kiemelte, hiába érvelnek azzal, hogy a bűnös végül több pontot szerzett áldozatánál, a bíráskodásban szerinte az efféle szempontoknak nincs helye. „Ha a következményei felől közelítjük a balesetet, akkor másképp is lehetne értékelni. Viszont a bíráknak nem ez a feladatuk” – hívta fel a figyelmet arra, hogy ők kizárólag a vétséget teszik mérlegre.

Ami az egyéb büntetéseket illeti, az FIA az első kanyarban Esteban Oconnak nekihajtó Romain Grosjeant is csak 5 másodperccel sújtotta a versenyen. Fölvetődött, amikor Max Verstappen Kínában hátulról belehajtott Sebastian Vettelbe a futam közepén, azért 10 másodperc járt. Vettel helyzetén azonban ez sem változtatott volna, az ötödik helyét ezzel is megőrizte volna, hiszen Kevin Magnussennel szemben bő 17 másodperces előnnyel ért célba. A ferraris tehát csak egy áthajtással veszített volna további pontokat.

Hivatalos indoklásában az FIA bírósága nem különösebben részletezte álláspontját. „A bíróság megnézte a videofelvételeket, különösen a felülről készültet. A 77-es rajtszámú autó (Bottas) egyértelműen elegendő helyet hagyott az 1-es kanyar belső ívén. Az 5 rajtszámú autó (Vettel) összeütközött a 77-essel” – olvasható az esetről kiadott dokumentumban, mely az 5 másodperces büntetés tényét közölte.

Vettel a futam után nem tagadta hibáját, ahhoz viszont tartotta magát, hogy túl sok mindent nem tudott volna másképpen csinálni a szorult helyzetében. Bottastól mindenesetre a futam után személyesen kért bocsánatot.