Az FIA tiszázta a Ferrari visszapillantóügyét


Be is tiltották meg nem is – az FIA versenyigazgatója elmagyarázta a Ferrari trükkös visszapillantója körül kialakult helyzetet.

Az ellenfelek támadásainak kereszttüzébe került a Ferrari azt követően, hogy a spanyolországi hétvégén előállt egy trükkös visszapillantó-megoldással. Az FIA korábbi technikai direktívája révén kiadott engedélyén felbuzdulva a glóriára szerelték a tükreiket, ám úgy tették mindezt, hogy föléjük rögzítő elemnek nevezett szárnyakat helyeztek el. Bár azokat a tükörrel valóban összekötötték egy függesztés által, a többi csapat azonnal magyarázatot kért az FIA-tól, mivel nyilvánvalónak tűnt, hogy aerodinamikai előnyszerzés céljából változtattak.

Már szombaton kiderült, hogy az FIA szabálytalannak tartja a megoldást, ám a vörös autókon mégsem változtattak a folytatásban. Ennek oka, hogy a szabály (pontosabban a technikai direktíva) szövege sem változott. És bár már akkor a monacói betiltásról beszéltek, a gyakorlatban egyelőre továbbra sem került sor változtatásra.





Charlie Whiting a vasárnapi versenyt követően tartott sajtótájékoztatóján elmagyarázta, hogy is áll jelenleg az ügy.

„A megoldásuk egy szabad értelmezése a ’rögzítés’ szónak. Ezért volt szabályos, hiszen amúgy nem engedélyezett karosszériaelemet elhelyezni ezen a területen” – magyarázta meg, miért is nézték el a trükkös tükrök hétvégi használatát.  „Az interpretáció csakis azon alapul, hogy rögzítésként tekintünk-e erre a szárnyra, vagy sem. Mi nem ennek gondoljuk, ezért lépni fogunk.”

Az FIA elismeri, pontatlanság nyitott lehetőséget az általuk megfogalmazott szabályban a Ferrari előtt, s így a szöveg módosításáig egy maranellóiak elleni vád eddig nem állt elég stabil lábakon. „Ha ez egyértelmű szabálysértés lett volna a részükről, nem engedtük volna, hogy használják a visszapillantót. De most mindenki előtt tisztázni fogjuk ezt” – vetítette előre a vonatkozó technikai direktíva szövegének átfogalmazását Monaco előtt.

A kérdésre, mi lesz akkor, ha a Ferrari Monacóban is használni fogja a megoldását, elmondta: „Talán a bíróság is vetni fog rá egy pillantást. De szerintem a technikai direktíva mindent tisztázni fog.”

„Pár hete szétküldtük a csapatoknak a technikai direktívát, miután többen kérdezték, lehetséges lenne-e a glóriára rögzíteni a visszapillantókat. Igennel feleltünk, és meghatároztuk ennek feltételeit, köztük azt, hogy ennek egy rögzítésnek kell lennie” – magyarázta az előzményekről. A Ferrari viszont másképp gondolkodott, mint az FIA, pontosítást kikényszerítve ezzel belőlük. „Ez csak értelmezés kérdése. Mi úgy érezzük, az ennyire szőrszálhasogató érzelmezéssel nem lehetünk elégedettek” – indokolta tervezett módosításukat Whiting.