Vettel szerint az ellenfelek miatt változtattak a gumikon

Sebastian Vettel szerint gyanús, hogy a Ferrari ellenfeleinek nyomására változtatott a gumikon a barcelonai hétvégére a Pirelli. A német a bajnoki küzdelemmel továbbra sem hajlandó foglalkozni.

Az olasz gumicég már hetekkel ezelőtt jelezte, hogy pár újraaszfaltozott helyszínen, így a mostani Spanyol Nagydíjon is a megszokottnál vékonyabb rétegű gumikat biztosít a csapatok rendelkezésére, hogy ezzel vegye elejét a sima felület miatt fellépő hólyagosodásnak. A most használt papucsok futófelületén 0,4 centiméterrel vékonyabb a gumiréteg, mint az első négy versenyen. Ez amellett, hogy extra ballasztsúlyok használatát követeli meg a kerekek tömegének csökkenése miatt, az előzetes feltételezések szerint a gumikkal a télen még bajlódó csapatok dolgát is megkönnyítheti.

Már a Pirelli bejelentésekor lehetett hallani olyan pletykákat, hogy az olaszok a téli teszteken Barcelonában erős hólyagosodással küzdő Mercedes javaslatára határoztak a változtatás mellett. Bár úgy tudni, a németek valóban hangot adtak aggályuknak, s fölvetették a gumivékonyítás lehetőségét, Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója már akkor aláhúzta: az erről szóló döntést maguk hozták meg, és akkor is meglépték volna ugyanezt, ha senki sem keresi fel őket.

Sebastian Vettel számára viszont így is gyanús a történet. „Nyilvánvaló, hogy azért újak itt a gumik, mert a Pirelli ezzel reagált a Mercedes és a Red Bull teszteken fellépő problémájára. Meglátjuk, hogy alakul” – célozgatott a négyszeres bajnok csütörtökön arra, hogy az ellenfelek lobbizhattak a Ferrarit talán nem éppen előnyösen érintő változtatásért.

A német nem először fogalmaz meg efféle gyanút. Már a márciusi tesztek alkalmával arról beszélt, hogy egyes résztvevők szerinte tudatosan teljesítették olyan keverékeken a versenyszimulációikat, amilyenen egy valódi versenyen nem tehetnék ugyanezt (ti. valamennyi etapjukat azonos típuson futották), hogy drámaibbnak állítsák be a hólyagosodás problémáját a valóságosnál, ezzel befolyásolva a Pirelli későbbi gumiválasztását (az olaszok éppen akkoriban döntöttek a májusi keverékekről) és stratégiáját.

Bár a Pirellinél állítják, a gyakorlatban nem hoz komoly változást a gumik rétegének vékonyítása, amekkora szerepük az abroncsoknak az első négy hétvégén volt az erőviszonyok alakulásában, és amennyire kiélezett küzdelmet vív egymással a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull, akár még egy apró változás is bizonyulhat döntő fontosságúnak.

Vettel is így látja ezt. „Ausztráliában a Mercedesé volt a leggyorsabb autó, a legjobb csomag. Utána viszont szoros küzdelem alakult ki köztünk, a Mercedes és a Red Bull között. Az időmérő edzésen mi hoztuk a várt formánkat, míg szerintem a többiek kicsit szenvedtek. Sokszor nem értem, hogy mi változik péntekről szombatra. Bakuban például miért volt olyan gyors a Red Bull pénteken, miért nem volt gyors szombaton, majd miért lett megint gyors vasárnap bizonyos körökben? Ha a saját hétvégéinket nézzük, volt, hogy elégedett voltam az autóval, máskor kevésbé. Mindig próbálod finomítani a beállításokat. Nagyon szoros a küzdelem az élen, apróságok jelenthetik a különbséget minden nap.”

„Most, hogy mindenki újításokkal érkezett ide, kiderül, mi változik. Szerintem egész jó hír, hogy indulhatsz akár az első, akár a hatodik rajthelyről, a nyers tempó alapján akkor is lehet esélyed a győzelemért harcolni. Ez a nézőknek is jó, mert így sosem tudhatod biztosan, hogy mi fog történni.”

Bár Vettel két hete elvesztette a bajnoki vezető helyét, Barcelonában ez nem igazán foglalkoztatja – ahogy a bajnokság állása sem. „Szerintem eddig egészen elégedettek lehetünk, mivel az eddigi versenyeken megvolt az esélyünk a győzelemre. Még nagyon sok futam van hátra, így fölösleges a bajnokságról beszélni. Azon vagyunk, hogy minden egyes futamból a legtöbbet hozzuk ki, és ha jól csinálod, év végén harcban leszel. Addig viszont nincs értelme ennek, csak a pontokat kell gyűjtögetni. Minden futamon nyerni akarsz, versenyezni, és ha úgy adódik, hogy ezzel esélyt kapsz a bajnoki címre is, az csak egy további jó hír” – avatott be szemléletmódjába a ferraris.

Ami a hétvégét illeti, a vörös autón is lesz pár újdonság. Az egyik legszembetűnőbbről már csütörtökön lehullt a lepel: a glóriára helyezett visszapillantókat és kiegészítő szárnyakat Vettel is alaposan áttanulmányozta. Bár a módosítás esztétikai szempontból nem feltétlenül vált az autója előnyére, a németet ez nem igazán zavarja. „Végül is mindegy is. Mindig a leggyorsabb autó a legszebb. Ezeket a jobb kilátás érdekében helyeztük oda. A lejjebb lévő visszapillantónál gondot jelentett a széles hátsó szárny” – állapította meg, arról nem beszélve, milyen aerodinamikai előnyöket remélnek az új kialakítástól.

A katalán pályáról úgy tartják, talán egy kicsit felerősítheti a Ferrari ellenfeleit. A téli teszteken a Mercedes uralkodott Barcelonában, és a Red Bull is kedvezőbb benyomást tett az olaszoknál. Vettel szerint ennek azonban nem szabad túl nagy jelentőséget tulajdonítani. „Ez butaság. Akkor hideg volt, és senki sem tanult igazán semmit. Először csak az első versenyen éreztem rá igazán az autóra, mert ott teljesítette elég kört ehhez. Utána pedig nagyot léptünk előre. Vannak viszont még részletek, melyekkel nem vagyok teljesen elégedett. Még lesz munkánk” – állapította meg.